Skip to content Skip to footer

CAPITOLUL 1: Producerea de sine

Ce este identitatea virtuală?

Mihnea Măruță definește identitatea virtuală a unui utilizator activ X ca fiind intersecția reprezentărilor referitoare la X care se creează în mințile urmăritorilor lui X (followers).

Altfel spus, identitatea virtuală ar fi cum interpretează ceilalți ceea ce X arată despre sine într-o rețea de socializare.

Bineînțeles, această identitate nu poate fi extrasă din mințile celorlalți. Orice X află doar frânturi din modalitatea în care ceilalți îl judecă și îi interpretează activitatea din rețea. Însă ceea ce este important de reținut este că, deși ideală, deși imposibil de pus laolaltă, identitatea virtuală produce efecte reale asupra oricărui X care este activ într-o rețea de socializare.

În filmulețul aferent capitolului 1, cei doi interlocutori discută, printre altele, despre cele trei procese prin care se naște identitatea virtuală a unui X: producerea în rețea, distribuirea în rețea (pe care o efectuează algoritmii secreți) și interpretarea pe care urmăritorii o realizează cu privire la intervențiile lui X.

Pe YouTube puteți „sări”, via time codes, la partea din discuție care vă interesează mai mult:

00:00 Lămurirea conceptului de „identitate virtuală”.

02:26 De unde vine termenul de „virtual” și ce sensuri are el.

04:10 Definiția identității virtuale, așa cum este ea folosită în această carte.

05:19 Într-o rețea de socializare creăm o „arătare-ce-ascunde”, spune Mihnea Măruță.

06:55 Cele trei niveluri prin care se constituie identitatea virtuală. Ce este Eul virtual.

10:00 Cele trei niveluri se leagă de trei procese: discursul (manifestarea) din rețea, distribuirea acelui discurs și interpretarea sa de către mințile urmăritorilor.

11:45 Ce este fenomenologia.

13:47 Ce este ontologia și care e legătura dintre ontologie și fenomenologie (potrivit lui Heidegger). Ce înseamnă că ceva „este”.

16:53 Cele patru cauze ale oricărui lucru, potrivit lui Aristotel.